Wednesday, July 14, 2010

PERTANDINGAN BLOGGING 2010 - ENTRI KETIGA


Pada zaman dahulu, orang-orang melayu amat mementingkan adat dan sopan santun semasa memakan apabila kami berada di rumah ataupun untuk apa-apa majlis. Ini bukan sahaja untuk pengajaran kami, tetapi ia juga untuk menjaga sopan santun kita.

Contoh-contoh pantang larang untuk makan :

1. Sewaktu memakan, jangan mencangkung ataupun makan nasi di senduk kerana ini dipercayai nanti susah untuk mendapatkan rezeki.
- Pantang larang ini dimaksudkan bahawa ia bersikap buruk jikalau kami mencangkung sambil makan nasi dan tidak elok.

2. Jika anda memakan beras mentah, ia akan menyebabkan anda untuk mendapat penyakit kuning.
- Pantang larang ini dimaksudkan bahawa kita tidak patut memakan nasi yang mentah kerana ia tidak dimasak dan sukar untuk mengunyahkannya.


3. Memakan sambil berjalan akan mendapat penyakit perut.
- Pantang larang ini dimaksudkan bahawa kita tidak sepatutnya memakan sambil berjalan kerana nanti makanan-makanan yang telah kami telankan itu tidak hancur.

4. Tidur selepas makan, akan menyebabkan perut anda untuk mejadi buncit.
- Pantang larang ini dimaksudkan bahawa tidur selepas memakan akan menyebabkan makanan-makanan yang telah kami telankan itu sukar untuk dihancurkan di dalam perut. Ini akan menyebabkan makanan kita tidak hadam.

5. Apabila sedang memakan, jangan berbual jikalau ada makanan di dalam mulut anda kerana ia bersikap buruk.
- Pantang larang ini dimaksudkan bahawa makanan kami harus ditelankan dahulu sebelum berbual kerana berbual semasa mulut penuh dengan makanan akan menyebabkan makanan kami untuk 'keluar' daripada mulut kami dan bersikap buruk.

Selain daripada pantang larang, terdapat pula adab dan tatatertib yang berkaitan dengan makan. Contohnya :

1. Apabila makanan sudah dihidangkan, pastikan orang yang lebih tua dahulu, kemudian diikuti oleh orang muda untuk menduduk ke tempat masing-masing.

2. Anak dara pula harus menyeduk nasi ke dalam pinggan orang tuanya, seperti ibu, bapa, nenek, datuk, kakak dan abang.

3. Ketika memakan, ambillah lauk-pauk yang berhampiran dengan anda. Jangan menjangkau makanan yang sukar dicapai oleh kita. Mintahlah bantuan orang yang berdekatan dengan lauk itu.

4. Apabila habis memakan, tolonglah ibu untuk mengakat makanan sisa yang di atas meja makan kerana kami telah makan apa ibu atau ibu orang lain sudah sediakan.

No comments: