Thursday, July 22, 2010

PERTANDINGAN BLOGGING 2010 - ENTRI KETUJUH




Makanan Tradisional.
Ketupat.

Ketupat, tentunya kita sudah kenal dengan makanan ini kerana setiap Hari Raya AidilFitri, mesti ada ketupat di atas meja makan. Ketupat itu adalah sejenis makanan, yang dibuat oleh nasi yang dibungkus di dalam daun kelapa muda ataupun janur. Umumnya, ketupat identik sebagai hidangan spesial lebara, tradisi ketupat ini diperkirakan berasal dari saat Islam masuk ke tanah Jawa.

Dalam sejarahnya, Sunan Kalijaga adalah orang yang pertama untuk memperkenalkan ketupat kepada masyarakat-masyarakat orang Jawa. Beliau membudayakan dua kali Bakda, iaitu "Bakda Lebaran" dan "Bakda Kupat". Bakda Kupat dimulai seminggu selepas Lebaran. Setelah selesai dimasak, kupat tersebut dihantarkan ke kerabat yang lebih tua, menjadi sebuah lambang kebersamaan.

Ketupat sendiri menurut para ahli memiliki beberapa erti, diantaranya adalah mencerminkan berbagai macam kesalahan manusia, dilihat dari rumitnya anyaman bungkus ketupat. Yang kedua, mencerminkan kebersihan dan kesucian hati setelah mohon ampun dari segala kesalahan, dilihat dari warna putih ketupat jika dibelah dua. Yang ketiga, mencerminkan kesempurnaan, jika dilihat dari bentuk ketupat. Semua itu dihubungkan dengan kemenangan umat Muslim setelah sebulan lamanya berpuasa dan akhirnya menginjah hari yang fitri.

Contoh-contoh ketupat :
1. Ketupat katan kapau
2. Ketupat glabed
3. Ketupat betawi (bebanci)
4. Ketupat blegong (tegal)
5. Ketupat bongko (tegal)
6. Ketupat cabuk ramak (solo)
7. Ketupat/lontong sayur




http://millicent.blogdetik.com/2010/07/09/asaol-usul-ketupat/

No comments: